כשזה מתפוצץ בפנים, זה כואב מאד.

שלום חברים,
במאמר הקודם אתגרנו אתכם עם חידה עסקית מתוך חדר היעוץ של חברת יעדים. זוכרים? משה, חוגי השחיה והפער הלא-ברור בין הרווח לתזרים?
קבלנו מכם תשובות מרתקות! תענוג גדול בשבילנו לצפות בסיעור המוחות, סגנון החשיבה ומגוון התשובות שהגיעו אלינו בעקבות החידה הזו.
וכפי שהבטחנו, כעת נשתף אתכם בממצאים אותם גילינו במסגרת חקירת העומק של העסק המדובר.

מה היה שם?!

ובכן, במסגרת הצמיחה הגדולה עליה ספרתי בתחילת המייל הקודם, משה החל למכור לא רק כניסות בודדות לשיעורי השחיה אלא גם כרטיסיות.
ועכשיו, תחזיקו ראש טוב - את הכרטיסיות ניתן לרכוש בשתי צורות: או בתשלומים, שזה בסדר גמור, או בתשלום אחד מראש שעל זה נאמר - כאן טמון הכלב...
מסתבר שעם צמיחת העסק משה מכר כמות גדולה מאד של כרטיסיות בתשלום מראש, מה שגרם לכניסה של סכומי כסף גדולים מאד לבנק באופן מיידי.
כעת משה חייב לספק שיעורי שחיה ללא עלות (מאחר והיא כבר שולמה) בסדר גודל של מאות שיעורים. כלומר, מבחינה פיננסית, משה לווה מהלקוחות כספים (בסכומים גדולים מאד!) שאותם הוא התחייב להחזיר בדמות שעות-חוג-שחיה.
בואו נאמר את זה פשוט - אם משה יחליט, מסיבה כל שהיא, לסגור את העסק במהלך השנה הוא יאלץ להחזיר מאות אלפי שקלים ללקוחות או לספק במשך שנה חוגים חינם על חשבונו. הזוי.

אז מה בעצם קרה כאן?

משה אכן עשה מהלך מדהים להגדלת העסק.
אבל.. וזה אבל גדול מאד, הוצאות השיווק הרבות בנוסף לחוסר תשומת לב ומעקב אחר הרווח החודשי גרמו לכך שהעסק נפגע אנושות.
כלומר, הרווח של העסק אכן היה זעום מאד אך משה לא הרגיש זאת בחשבון הבנק בגלל הכספים שלווה מהלקוחות שהלכו וזרמו אל תוך העסק.
אז יש לנו כאן עסק שהמחזור שלו גדל דרמטית, הרווחים שלו ירדו דרמטית והיו הרבה כספים בבנק שגרמו לחוסר מודעות לפער בין המחזור לרווח בפועל.
כמובן שבשורה זו היתה קשה למשה עד מאד. ולנו נשאר רק להיכנס תחת האלונקה הזו כדי לעזור לו להיחלץ מהמצב המסובך אליו נקלע (ובעבודה טובה ויסודית, זה אפשרי!).

מה אתם יכולים ללמוד מהסיפור הזה?

א. אל תתפעלו ממחזור כספים גדול, אל תתפעלו ממכירות ורכישות, תתפעלו מדבר אחד ויחיד: משורת הרווח בעסק שלכם. נקודה.
יש כאן גם פניה לחבריי היועצים העסקיים - ייעוץ עסקי לא יכול להסתכם בהבנה בשיווק ומכירות. ניהול עסק הוא מכלול שלם של פרטים ותחומים וחייבים ייעוץ ברמה מקצועית בכל התחומים כדי לעזור לבעלי עסקים.
ב. נהלו את הכספים בעסק שלכם ואל תוותרו על זה!
ככל שמחזור הכספים שלכם עולה, חשיבות מדידת הרווח עולה אף הוא.
כן, כן, גם אם אתם רואים כסף בחשבון הבנק שלכם, זה לא אומר שאתם משוחררים מיצירת דו"ח חודשי שישקף את הרווח החודשי שלכם. הדוגמא שהצגנו היום לפניכם (שהיא רק אחת מני רבות) מלמדת שעסק יכול להיקלע להפסדים, הרווח החודשי יהיה מועט מאד ובכל זאת חשבון הבנק יהיה מלא בכסף.
מתי שהוא הפער הזה מתפוצץ בפנים וזה כואב מאד.
אז עד כאן להיום.
וכמובן אם אתם חוששים ולו חשש קל שאולי זה המצב אצלכם בעסק אז בשקט-בשקט מוזמנים להגיב לנו בהודעה באתר ונשתדל לעזור ככל שנוכל תוך שמירה על דיסקרטיות מלאה, כמובן.


נ.ב. קשה לי להתאפק..
 
ברשותכם, אני חייב להניח כאן עוד איזו חידה קטנה, בונוס למתקדמים בלבד..
לאיזה מסקנה דרמטית ניתן להגיע בנוגע לרווחיות העסק בהתחשב בעובדה שהדוחות הכספיים אכן משקפים את הכספים שהעסק הכניס לבנק וכמובן בהתחשב בכל הסיפור אותו סיפרנו? נראה מי מנחש...

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.