אתה תישן טוב בלילה?

אז איזה גובה הלוואה נכון לקחת?

שלום חברים,
במאמר הקודם עסקנו בשאלה האם בכלל חייבים לקחת הלוואה וכיצד ניתן לבדוק זאת. מאמר זה פונה אל אלו ששאלו את עצמם את השאלות מהמאמר הקודם, הגיעו למסקנה שהם זקוקים להלוואה כדי לפתוח או לקדם את העסק שלהם ועכשיו הם מתלבטים מהו סכום הלוואה המתאים ביותר עבורם.

אתה תישן טוב בלילה?

ובכן רבותי, לאחר שהחלטתם לקחת הלוואה ישנן שתי שאלות עיקריות שיוכלו לעזור לכם להחליט מה גובה ההלוואה המתאימה עבורכם -
השאלה האחת היא - ואני מזהיר מראש, שאלה לא אובייקטיבית כלל! - מהו גובה ההלוואה איתו אתם מרגישים בנחת? כלומר, כסף הוא דבר יחסי והפרופורציה שסכום כסף מסויים תופס אצל שני בני אדם שונים הוא שונה לחלוטין. ראיתי בעלי עסקים עם מינוס של 10,000 ש"ח לחוצים הרבה יותר מבעלי עסקים עם מינוס של 1,000,000 ש"ח… כל אחד והיחס שלו לכסף.
מכיוון שאנחנו בני אדם וכדי לנהל את העסק בצורה טובה חשוב שנהיה רגועים ומיושבים - הגדירו לעצמכם מה הסכום הנוח ביותר עבורכם להלוואה. אל תקחו סכום כזה שיגרום לכם לא לישון בלילה!

כשלון כאפשרות ריאלית

השאלה השניה היא שאלה פשוטה - עם איזה גודל הלוואה אוכל להתמודד במקרה של כשלון?
כשאנו מקימים עסק או הולכים על מהלך עסקי חדש, אנחנו עסוקים כמובן בצד החיובי של ההצלחה, אנו מלאים בבטחון ועושים מה שניתן בכדי שהכל יהיה על הצד הטוב ביותר. אבל… כדי לקבל החלטות בצורה שקולה צריך להסתכל גם על אפשרות הכשלון כאפשרות ריאלית ולהיערך אליה ברמה מסויימת.
ישנה אימרה עסקית מפורסמת האומרת כך: עסקים מסויימים נכשלים משום שמראש לא הסתכלו על הכשלון כאפשרות ריאלית.. אז אני מציע לכם להסתכל מראש על הכשלון כאפשרות ריאלית (אל דאגה, רק לכמה דקות..) ולשאול את עצמכם - מה יקרה במקרה שלא אצליח? שאכשל? האם אחזור להיות שכיר? מה יהיה גובה המחיה שלי ואיזה סכום אצליח להחזיר כל חודש על מנת לכסות את ההלוואות שלקחתי? כלומר, במקרה של כשלון אתם צריכים לדעת שיש לכם איך להחזיר את הכסף כי הרי אף אחד אינו רוצה חלילה לקחת כסף שאינו שלו.

אז כמה תכל'ס לקחת?

קחו לתשומת לבכם את שתי השאלות ששאלתי כאן, ענו עליהם בכנות וביישוב דעת וכך תגיעו לחישוב של גובה הסכום הריאלי ללקיחת הלוואה.
ולמי שאיבד אותנו, נחזור שוב, לקיחת הלוואה? רק אם הגעתם למסקנה שזו פעולה חיונית עבורכם ואין לכם שום רעיון יצירתי אחר איך לעשות את זה אחרת או בגלל שאתם אוהבים לעבוד בגדול, אתם יזמים מנוסים וכאלו שיודעים לקחת הלוואות. בין כך ובין כך - וודאו שגובה ההלוואה שאתם לוקחים נמוך ממה שיצא לכם לאחר ששאלתם את שתי השאלות ששאלנו למעלה.
אני וודאי לא ממליץ לכם לקחת סכום שיכניס אתכם ללחץ מיותר ולא מאוזן או שחלילה, במקרה של כשלון, תגיעו לפשיטת רגל ולמצב שלא תוכלו להחזיר את כספם של אחרים.

אז אם אתם בתחילת הדרך אני מקווה שמאמרים אלו יעזרו לכם לקבל החלטה נכונה בנוגע להלוואות ואם אתם כבר באמצע הדרך וכבר לקחתם הלוואות וכל הזמן השאלה מנקרת לכם בראש עד כמה עוד כדאי לקחת אני מציע לכם לעצור ולעשות את החשבון שכתוב כאן. פעמים רבות בסיטואציות אלו בעלי ובעלות עסקים מפחדים להתסכל למספרים בעיניים אבל זו אחת הסיטואציות שרק רווח יצא מזה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.