רוצה לנהל את העולם? משהו מתוק לשנה טובה ומתוקה!

עוד שנה עברה לה. שוב אנחנו בפתחה של שנה חדשה עם ריחות של סתיו, קולות השופר, טעם של תפוח בדבש ולב עמוס תקווה וציפיה לשינוי והתחדשות..
כמנהגנו מדי ערב חג ומועד, גם המאמר הזה לא יהיה מאמר עסקי רגיל אלא סוג של קוקטייל מעניין בין תובנות חסידיות, נגיעות עסקיות והתבוננות מחודשת על החג הקרב ובא. נצא לדרך…

איפה אני? מי אני? לאן אני?

נתחיל מהביזנס. כל בעל עסק המבקש ליצור שינוי בעסק או לפרוץ לכיוון חדש נדרש להתחשב בכמה נתוני בסיס. הראשון הוא כמובן המצב הנתון כרגע בעסק. מה יש ומה אין, רווח והפסד, כמות לקוחות וכמות המכירות ובקיצור - מה יש לנו כרגע ביד.
הנתון השני נוגע לשאלה - איפה אנחנו ביחס למה שרצינו? כמה החלומות והרצונות למענם הקמנו את העסק מצליחים לבוא לידי ביטוי בעסק כפי שהוא היום? בשלב זה עלינו להיזכר באותן מניעים שדחפו אותנו להקמת העסק, החלומות והחזון, ולבחון את העסק דרך משקפיים אלו.
הנתון השלישי הוא עם הפנים קדימה - מה עלי לעשות כעת על מנת שכל אותן ציפיות ותקוות בהן נזכרתי יבואו לידי ביטוי בעסק כפי שהוא היום?
את שלושת הנקודות הללו ניתן לראות גם כ'תהליך משולש' של שינוי והתפתחות. תהליך המתחיל בהיכרות יסודית ועמוקה עם מצב העסק כפי שהוא היום, ממשיך ב'היזכרות' ברעיונות והחלומות שהיו הבסיס לייסוד והקמת העסק ומסתיים בהעלאת נקודות מעשיות אותן ניתן ליישם על מנת לחבר בין העסק במצבו הנוכחי לבין העסק האידיאלי עליו חלמנו.

לנהל את העולם..

את כל מה שכתבנו עד כה לא אנחנו המצאנו, למדנו את זה מבעל העסק הגדול ביותר - הקב"ה, בורא העולם.
תסכימו איתי, לנהל עולם זה עסק לא פשוט… מדי שנה הקב"ה 'עובר תהליך' של התחדשות ושינוי עם ה"עסק שלו", העולם בו אנו חיים, בדיוק בימים אלו, בראש השנה.
תפילת מוסף של ראש השנה, התפילה המרכזית ביותר ביום הקדוש הזה, מורכבת משלש ברכות: מלכויות, זכרונות ושופרות. שלושת הברכות הללו משקפות את אותו תהליך התחדשות עליו דברנו קודם.
המלכויות הוא השלב בו הקב"ה מתייחס למציאות העולם כפי שהיא עכשיו. בחסידות מוסבר פעמים רבות כי "ספירת המלכות" בלשון הקבלה, מקבילה ומסמלת את המציאות הגלויה ומתייחסת אליה. ברכת המלכויות היא שיקוף מצב העולם הנוכחי, 'ממלכתו הפרטית' של ה'.
ברכת הזכרונות, כשמה כן היא.. נזכרים. כמה שיותר רחוק, כמה שיותר קדום. מאיפה הכל התחיל? מה רצינו ולשם מה כל המאמץ? העלאת הזכרונות מאפשרת התנתקות מההווה על כל קשייו ומורכבותו ולחשוב שוב על אותו ציור אוטופי ונקי, על הרצון הקדום שהניע את כל בריאת העולם ועדיין נמצא מאחריו כזיכרון רחוק אך משמעותי מאד.
כעת הגיע זמנם של השופרות. שופר, כך מוסבר בספרים הקדושים, הוא מלשון שיפור והשתפרות. הכח לשוב מהעבר אל ההווה ולשפר אותו לקראת עתיד טוב יותר, לקראת שנה טובה ומתוקה. קולו של השופר, הפשוט והמדויק, מהדהד לנו מצד אחד את אותו זכרון רחוק ומאידך הוא משמש כתרועת נצחון ועידוד לפרוץ קדימה ולממש בפועל את כל חלומותינו.

תחל שנה וברכותיה!

אז מה נאחל לעצמנו? בשלב הראשון, שנשב על "כסא המלכות" של העסק באמת. לא בשביל הכבוד והיקר אלא מתוך החלטה להתמסר כמו שצריך למה שמוטל עלינו לעשות, לקידום העסק בפן הגשמי ו... כן! גם בפן הפנימי-רוחני!
להיזכר בכל החלומות, המטרות והערכים שהניעו אותנו לבנות את העסק ולהקים אותו. וכמובן, להסתער בתרועה רמה ובמלא המרץ ולשפר את כל הטעון שיפור וכך להתקדם במלא המרץ אל שנה טובה ומתוקה באמת!
תחל שנה וברכותיה!

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.