פשוט להסתכל אחרת!

פשוט להסתכל אחרת!

זהו סיפור אמיתי. לא בערך ולא דומה, ממש סיפור שהיה אצלנו בחדר היעוץ של יעדים.
זה התחיל מטלפון של בעל חברה מתחום הסלולר שבקול היה ניתן לשמוע בבירור תסכול ויאוש. "אני חייב את עזרתכם, מתי אפשר להגיע?" עשינו את המירב וכבר באותו שבוע הוא הגיע אל משרד לפגישה למיפוי עסקי. במהלך הפגישה גולל בפני עומר, כך שמו מתברר, את מה שהוא קרא לו "סיפור הנפילה של החברה שלו".
"התחלתי כעסק עצמאי" - גולל עומר את סיפורו - "ההצלחה האירה לי פנים כמו שאומרים.. מהר מאד הגעתי לתקרת שעות העבודה שלי והייתי צריך לחשוב מה הלאה. הכנסתי מספר עובדים, תשעה במספר, והחברה צמחה לכדי הכנסות חודשיות של 180 אש"ח".
הקשבתי בסבלנות, מחכה לתפנית.
"ההכנסות היו טובות" הוא המשיך "העובדים סך הכל עשו את העבודה. ובכל זאת, במהלך השנים האחרונות הייתי צריך לגייס הלוואות של כמעט 400 אש"ח על מנת לממן את צמיחת העסק."

מכה כואבת..

"סיפור נחמד" - כבר לא התאפקתי - "איפה הבעיה?"
כאן הוא נשבר. "לפני כמה חודשים" - המשיך עומר בקול רפה - "היתה נפילה חזקה בשוק הסלולר. השוק כולו עבר זעזוע ויחד איתו אנחנו.. אבדנו 50% מהלקוחות במכה אחת! מכה כואבת מאד.."
"אכן מכה כואבת" - הזדהתי בכנות עם כאבו - "ומה המצב עכשיו?"
"כעת אני עם חצי מהלקוחות, נאלצתי לפטר את רוב עובדיי ועוד שניים הודיעו לי רשמית כי הם עוזבים בסוף החודש מיוזמתם. נשארתי רק עם העובד האחרון שאמנם הוא המסור והוותיק מבין העובדים ויחד אנחנו מצליחים לתת את השירות ללקוחות שנשארו אבל.. 'זה לא זה'. החברה חטפה מכה אנושה, החלום שלי לראות את העסק צומח ומתפתח קרס, אני עומד מול שוקת שבורה…"
"תכל'ס, הגעתי למסקנה שאני צריך למכור את העסק במחיר נמוך וללכת לעבוד כשכיר. פניתי לכמה גורמים ובאתי להתייעץ איך למכור את העסק ועם מי הכי משתלם לי לסגור…" סיים עומר את סיפורו הקשה.

כשבורא עולם עושה יעוץ עסקי.

חשבתם שכאן נגמר הסיפור? כאן הוא רק מתחיל!
עבדתי את הנתונים בראש, עשיתי סיכום ביניים ביני לבין עצמי ואמרתי לו ר-ק ר-ג-ע!
הבנתי שאני רואה אחרת לגמרי את העובדות עליהם הוא מספר.
"בעצם" - פניתי לעומר - "אתה סיפרת לי כך - הצלחת מאד כעצמאי ועם זאת החלטת לקחת הלוואה של 400 אש"ח על מנת להחזיק את העסק. זאת אומרת, העסק לא היה מספיק רווחי כדי להחזיק את עצמו ובעצם נכנסת לחובות…"
"מסכים" - הגיב עומר.
"בורא עולם" - המשכתי - "החליט לעשות לך 'יעוץ עסקי' זריז כולל ביצוע ויישום :) וגרם למשבר בשוק שאולי זעזע אותך אבל עשה לך טובה גדולה! כל הלקוחות ה'עודפים' שלך, אלו שבסופו של דבר לא היו כלכליים, עזבו מיד ואתה נשארת עם הלקוחות הטובים והנאמנים ביותר, אלו שיכולת לתת להם שירות עם עובד אחד. ובמילים אחרות - נשארת עם גודל עסק שעכשיו הפך להיות רווחי…"
"כך קרה גם בהוצאות שלך" - הוספתי - "במקום להוציא הוצאות על תשעה עובדים, נשאר איתך רק העובד הנאמן והמסור ביותר ורוב ההוצאות ירדו. כפי שסיפרת, יחד עם העובד היחיד שלך אתה מצליח לתת שירות ללקוחות שנשארו ובעצם עברת ממצב הפסדי שהביא אותך לחובות של מאות אלפי שקלים למצב רווחי של עשרות אלפי שקלים בחודש!! אז איפה בדיוק הבעיה ואיך הגעת למסקנה שצריך לסגור את החברה?"
הסתכלתי על עומר, הפנים שלו אמרו הכל. הוא היה בהלם מוחלט וניסה לעכל יחד איתי את הבשורה הטובה ש'נחתה' עליו. ממצב של חשיבה איך וכיצד לסגור את החברה הוא קבל בשורה הפוכה במאה ושמונים מעלות - אתה מחזיק בחברה רווחית ויציבה!

תסתכל טוב!

זהו סיפור קצר וחשוב מאד על משמעותה הגדולה של זווית ההסתכלות!

כרגיל, אשמח לתובנות ושיתופים ואם במקרה אתם זקוקים להסתכל גם על העסק שלכם מזווית שלא חשבתם להסתכל עליו, מוזמנים ליצור קשר ונשמח לעשות מהפך יחד.

אפרים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.