נאלצים לפטר עובד? זה עלול להיות סיוט רציני..

לא נעים אבל...

"זהו. אין ברירה. מתחתי עד הקצה האחרון, ניסיתי מפה ומשם אבל אני חייב לפטר את העובד הזה, הוא לא יכול להמשיך לעבוד כאן יותר…"
אחד הרגעים הקשים בחייו של מנהל הוא פיטור עובד. כל משימת ניהול העובדים היא משימה מורכבת ומאתגרת מכיוון שעובדים הם בני אדם ולא מכונות ומערכת היחסים מולם צריכה להיות כמו שמתייחסים לבני אדם. כאשר באים לפטר עובד זה הופך להיות מורכב ומאתגר שבעתיים.
לא נפתח כאן היום התייחסות רחבה לנושא אלא ניגע בנקודה אחת מבין אלו שיש לעסוק בהן מתוך תקווה שיישום הנלמד יועיל הן למנהל והן לעובד לעבור את התהליך הזה בצורה טובה ונעימה יותר.

מתנת פיטורין...

במאמר הזה נעסוק בשלב שאחרי ההחלטה. עשית כל מה שאפשר לעשות והגעת למסקנה ברורה וחד משמעית שעובד מסוים לא יכול להמשיך לעבוד אצלך. לפניך שתי אפשרויות כיצד להציג את סיבת הפיטורין.
האפשרות הראשונה היא לשקף לעובד את הדברים כהווייתם. בצורה מכובדת, נעימה ועניינית ככל הניתן עליך להסביר לעובד את הסיבה לפיטורין כפי שאתה רואה אותה. "רציתי X אתה עשית Y, אני לא מצליח להגיע איתך להסכמה או עבודה משותפת כי… וכו'". עם כל הקושי בהצגת הדברים באופן הזה עלינו לשים לב שיש כאן מתנה וחסד אמיתי עם העובד. עובד המסוגל לשמוע את הדברים כך יוכל לשפר ולעבוד על אותן נקודות שהיוו מכשול בעבודה אצלנו ולהצליח להשתלב במקום העבודה הבא בקלות יותר.
רוב האנשים רוצים להשתפר ולהתייעל וחבל שנחסוך מהם את האפשרות הזו.

אפשר ללכת מסביב!

אני יודע, במקרים מסויימים הצגת הדברים כך תשמע קצת אוטופית והעובד, במקרים אלו, לא ישמח לשמוע ממני במה הוא צריך להשתפר ולהתייעל. יתרה מכך, הצגת הדברים כהווייתן אף עלולה תגרום לתוספת מתח ולמריבה מיותרת. ואכן ישנה דרך שניה, גם היא טובה ונכונה במקרים רבים.
חכמינו מגלים לנו ש"כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע" ומכיוון שהסיבה האמיתית לפיטורין היא במקרים רבים "דבר שאינו נשמע" אז מוטל עלינו לקיים את המצווה ולא לומר אותה בפירוש. כאן עליכם להיות קצת יצירתיים, "לשנות מפני השלום", ולמצוא את הדרך להסביר לעובד את הסיבה לפיטורין באופן שלא יחריף את המשבר ויפגע בעובד. כי אם נגיד לו את האמת אבל הוא לא פתוח לקבל אותה זה רק יחריף ולא יועיל.
הסיבות בהן ניתן להשתמש, החל מטכניות וכלה בשינויים ארגוניים כאלו ואחרים, אינן חייבות להיות לא נכונות כלל.. ככלל, עשו מאמץ לומר את האמת ככל הניתן ואפשרי מצד העובד ומערכת היחסים עמו ולשנות רק היכן שחייבים. לצורך העניין, ניתן לדייק בדברי חכמים שלא אמרו 'לשקר' או 'להמציא' מפני השלום אלא רק 'לשנות', היינו, להתבסס על המציאות הנוכחית ולשנות מעט בשביל השלום.
ולסיכום - הצגנו כאן שתי אפשרויות, תחליטו לפי פתיחות העובד על איזו מהן ללכת. ניתן לשלב בין שתי האפשרויות שהצגנו כאן, הישירה והעוקפת, ולמצוא את דרך הזהב שתעזור לכם לומר את המסרים שניתן לשמוע אף אם לא את כולם.

אז שתהיה הרבה הצלחה!
כמו תמיד, אשמח לתגובות ושיתופים ואם אתם רוצים ליצור קשר ולהרחיב יותר בנושא הזה ובכל נושא אחר ניתן לעשות זאת דרך כאן: https://bit.ly/3BXlUtD או בהשארת הודעה פה באתר.
אפרים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.