מה עניתי ללקוח ששאל אותי "תגיד, ממי אתה מפחד? מי המתחרים שלך?"


המציאות שבה יש לך מתחרים יכולה להיות מאד לא נעימה, לעיתים ההרגשה היא שכל העבודה שלך לשווא, בנית עסק יפה, הלקוחות אוהבים לקנות ממך ופתאום בא מתחרה ופשוט הרס לך הכל, אם רק היה הולך מכאן החיים שלך היו טובים יותר.
ומרוב שזה לא נעים, לעיתים עצם זה שאני שומע על מתחרה בתחום שלי, אני מתמלא מתח, חרדה ופחד שהנה הוא הולך לפגוע לי בעסק. ואולי עדיף ש'אתקוף' ראשון לפני שהוא יהרוס לי הכל?!


האמת שראיתי סיטואציות בהן בין מתחרים שררה שנאה די מפחידה, כאילו חסר לנו שנאה בעם...
אין ספק, מתחרים מעוררים אצלנו המון אמוציות, אבל בואו ננסה להתייחס לנושא באופן רציונאלי.
קודם כל, גם אם מתחרה באמת מאיים להרוס לך את העסק, הדבר האחרון שיעזור לך עכשיו זה להילחץ, להילחם ולהיכנס לאווירה לא טובה. הדבר הנכון לעשות הוא לחדד טוב טוב את הייחודיות העסקית שלך ולקדם אותה בכל הכוח. בלי להתרכז בפיתוח חיובי של העסק שלך לקוחות מרגישים אווירה רעה באוויר ולא נהנים ממנו.

זר פרחים למתחרים!
אם נעמיק קצת, קשה מאד להתחרות בעסק קטן או בינוני שמתנהל נכון ובנוי נכון. לכל עסק יש ייחודיות שכמעט לא ניתנת לשכפול, מאחר והיא מבוססת על האישיות של בעל העסק ומשקפת אותה, אז אפשר להירגע. ואם המתחרה הוא הזרז שלך לחדד את הייחודיות העסקית שלכם - מוזמנים לשלוח לו זר פרחים, ברצינות.
לא רק זה, פעמים רבות מתחרים גם מועילים לנו ממש! ניקח חנות נעליים ברחוב מסוים במרכז העיר, שפתאום בא פלוני ופותח לידו חנות נעליים נוספת, אפשר להגיד שהוא ייקח לו את כל הלקוחות, אבל אפשר גם להגיד שמעכשיו יבואו יותר אנשים לקנות נעליים ברחוב הזה כי יש בו מבחר נעליים גדול וככה שני בעלי החנויות ירוויחו יותר לקוחות. לפעמים אפשר גם ליזום פרסום משותף והפניית לקוחות הדדית כשהלקוח לא רלוונטי עבורך.
לקוח איתו דיברתי בשבוע שעבר שאל אותי "תגיד, ממי אתה מפחד? מי המתחרים שלך?!", והאמת שאת כל מה שאני כותב לכם כאן נתתי לו כנאום (מסכן, הוא לא היה מוכן לזה...).התחום שבו אני פועל דומה לחנויות הנעליים. אנחנו נותנים ייעוץ עסקי בסגנון מסוים, ובכנות, אין הרבה יועצים בסגנון הזה בשוק. ומבחינתי, אם יהיו עוד יועצים דומים לנו, זה יצור סטנדרט אצל בעלי עסקים שסוג היעוץ שלנו מעניין אותם, שעבור ייעוץ עסקי פונים רק אל סוג היועצים שלנו, מה שיגדיל בע"ה את נתח השוק וייתן יותר עבודה לכולם.
ומה עם המבט האמוני?


בואו נהיה ריאליים רגע, אנחנו לא באמת משפיעים על רוב המציאות, אנחנו יכולים להשתדל לעשות הרבה, אבל בפועל - יש מי שמנהל את העולם. אתם חושבים שהוא ייתן למישהו לבוא ופשוט לקחת לכם ללא סיבה את הפרנסה שלכם? ואם לקוח מסוים לא אמור להגיע אליכם, לפחות שהמתחרה הינה, הרי אליכם בכל מקרה הוא לא יגיע...
אני מאד מקווה שהצלחתי לתת לכם מבט נוסף על הנושא, ושאם יש לכם מתח בחיים עקב מתחרים עסקיים תוכלו להרגיע אותו, ולהתרכז בפעולות חיוביות לחידוד הייחודיות העסקית שלכם ובע"ה רק תרוויחו מזה. כמובן שיש מקרים חריגים שבהם התגובה תהיה מעט שונה, אבל ברוב המכריע של המקרים, הגישה הזו מוסיפה בריאות ופרנסה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.