מה נוכל ללמוד מחג החנוכה על ניהול העסק שלנו?

חנוכה! 

מה נוכל ללמוד מהחג הזה בניהול העסק שלנו?

לכל חובבי החגים (אני ביניהם!), היום אני רוצה לשתף אתכם במשהו שונה, במחשבות ורעיונות שיקשרו בין החג המיוחד הזה לניהול העסק שלכם.

מוכנים? יוצאים לדרך..

איפה אנחנו פוגשים אותם?

אנחנו פוגשים את הנרות ביהדות בכמה הזדמנויות שונות.

החל מנרות שבת, הנרות שהיו בבית המקדש, הנר שמדליקים בהבדלה במוצאי שבת, הנר איתו עושים בדיקת חמץ ואחרון (ובהחלט חביב!) הנרות שנדליק הערב - נרות חנוכה!


ארבעה סוגי נרות בעסק 

בואו ונקביל את סוגי הנרות השונים למקומות האישיים שלנו - בניהול העסק, וכמובן - נראה מה ניתן ללמוד מהם.

תתחברו לנקודה הפנימית ביותר בעסק!

נתחיל מהנר הפנימי ביותר, הנרות שהיו מדליקים במנורה שהיתה בבית המקדש (כשהיה קיים...) - שם יש מצווה להדליק נרות כל יום בהיכל, בפנים. אצל כל אחד מסמלים הנרות הללו את הנקודה העמוקה ביותר שבו, נקודת השליחות שלו והמקום ממנו הוא שואב את הכח לעשות את מה שייעדו עבורו לעשות. בעסק מתבטאת הנקודה הזו בסיבה והרצון הכי פנימיים שבגללם הקמתי את העסק - הרצון לבטא את האישיות שלי ואת הכוחות שה' נתן לי בעולם וכמובן לעזור לאנשים ולפרנס את משפחתי (גם הם אנשים:). הסיבה והרצון הפנימיים הללו - צריכים לבוא לידי ביטוי בחזון העסקי שלי, ובעצם בהתנהלות היומיומית שלי בעסק.

בין עשיה למנוחה.

הנר השני אליו נחבר גם את השלישי - הם נרות השבת וההבדלה בצאת השבת. נרות השבת שאנו מדליקים מהווים סמל לזוגיות טובה, ובכלל לקשר ביננו - לבין האנשים הקרובים אלינו ביותר. ומה הקשר לעסק שלנו? נרות השבת בעסק מבטאים את היכולת לשבות מהעשיה וההתעסקות האינטנסיבית לטובת התכנסות הביתה, לחיק המשפחה האוהבת כאילו 'כל מלאכתי עשויה' (ביטוי שנאמר לגבי עומק המנוחה בשבת). היכולת לעצור את העשיה לטובת ההתכנסות הביתה - היא אחת המפתחות לקשר בריא וטוב עם האנשים היקרים לנו ביותר. אף נר ההבדלה מסמל את סימן והבדל בין השביתה והמנוחה של שבת לבין החזרה לעשיה של ימי החול, כשנחים צריך לדעת לנוח אך כשעובדים צריך לדעת לעבוד. את המסר של נר ההבדלה ניקח איתנו לכל ימי השבוע, שגם בכל אחד מהם צריך לדעת מתי לעבוד ומתי לנוח. ניהול זמן נכון שמתחיל מהפרדה (הבדלה..) בין הזמנים השונים העומדים לרשותנו, הוא בסיס הכרחי להצלחה עסקית ואישית.


בכנות, אתם נאמנים לערכים שלכם?

סוג הנר הרביעי הוא נר בדיקת חמץ. ישנו מנהג לבדוק את הבית מחמץ בערב פסח בעזרת נר. עסק טוב חייב 'בדיקת חמץ' מדי פעם. מחובתו של כל בעל עסק לבחון האם לא נכנסו לו לעסק כל מיני מניעים לא טובים, האם לא סטה מן הדרך, מהיושר הפנימי. על בעל העסק לבחון האם העסק שלו עדיין נאמן לנקודת השליחות שסביבה הוא בנה את העסק שלו וכמובן - לערכים שלו, או שמא הוא כבר התרחק ואיבד את הדרך. זה הזמן להזכיר שאנחנו לא מוכנים לעשות הכל בשביל כסף... ומסתבר שדווקא מי שפועל על פי הערכים הנכונים לו - מצליח יותר :)


חנוכה - יוצאים מאזור הנוחות  

תהיו אותנטיים.

הנר האחרון הוא כמובן נר החנוכה. נרות החנוכה הם הנר החיצוני ביותר מבין כל הנרות, מניחים אותם בפתח הבית או על אדן החלון הפונה לרחוב - ומטרתו הוא פרסום ואור בחוץ. כל בעל עסק יודע היטב מהו שיווק... נרות החנוכה מלמדים אותנו ששיווק צריך לבטא אור פנימי. פרסום טוב צריך להיות אותנטי. פרסום חיצוני שלא מבטא את מי שאני באמת לא יביא לי את הלקוחות שאני באמת רוצה, שמתאימים לעסק שלי. הפרסום של נרות חנוכה הוא דווקא כלפי חוץ, במקום להסתגר בבית החמים ולשמור את האור והטוב לעצמנו, אנו פונים החוצה. פעמים רבות פעולות של שיווק מצריכות בעלי ובעלות עסקים לצאת מאזור הנוחות (הבית החמים) ולפנות כאמור החוצה, מנרות חנוכה נשאב את הכוחות לכך.

הצלחה.

אפשר לסכם את זה באופן הבא: בעסק שבו הרצון הכי פנימי והאישיות שלי נוכחים ובאים לידי ביטוי, באופן שנאמן לערכים שלי, בעסק שבו ניהול הזמן מתחיל מהפרדה טובה בין הזמנים השונים שלנו ויש לנו יכולת להסתער על העשיה ומצד שני להתכנס הביתה למנוחה, וכמובן בעסק שבו פעולות השיווק נעשות באופן אותנטי ובלי חשש לצאת מאזור הנוחות,ההצלחה (העסקית אך גם האישית!) קרובה יותר. 



אז בהצלחה לכולנו.מקווה שעוררתי בכם מחשבות על החג, הנרות, העסק ומה שביניהם,

ואם תרצו - יותר מאשמח שתשתפו אותי בהן!

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.