לא תאמינו מי תוקע לו את העסק!

(מתוך חדר היעוץ של חברת יעדים)

לפני זמן לא רב נפגשתי איתו, בעל חברה גדולה ומצליחה.
"מה נשמע?" שאלתי, כנהוג.
"יש הזמנות, ב"ה, העובדים בעומס גדול וכולנו עובדים קשה" - וכאן הוא נאנח - "אך יש בעיה - יום אחר יום הוא מפיל עלינו פרוייקטים חדשים שמעבר ליכולת העובדים. צריך לטפל בלקוחות, בגביה ובספקים ואין לנו אפשרות כל יום להיכנס לפרוייקט חדש טוב ככל שיהיה".
תוך כדי הקשבה לדבריו, אני מנסה להבין מי זה ה'הוא' הזה שמאתגר את בעל החברה ברעיונות שלו? מי הוא זה שמאתגר את העסק ומביא אותו לפעמים עד לסף קריסה?

ניחשתם נכון, זהו בעל העסק בעצמו!

וכאן אעצור רגע לטובת שיתוף אישי וגילוי נאות - את המסר הבא אני מרגיש חופשי לכתוב גם אם יש בו ביקורתיות אולי קצת חריפה מהסיבה הפשוטה - אני גם כזה..
כל מה שאכתוב כאן נכתב בעצם עלי ויעידו על כך כל עובדיי במהלך השנים.

ונחזור לענייננו..
כמעט כל אדם הרוצה להקים עסק צריך שיהיה לו אופי של יזם, אופי שפורץ גבולות וגדרות ויוצר מציאות חדשה. בכדי להצליח לעמוד באתגרי השוק ולהמציא כל הזמן שירות או מוצרים חדשים זקוקים למעוף ויוזמה, פריצה והתחדשות. ולכן הכישורים היזמיים ותנופת היצירה המתמדת הכרחיים לפריצה וההתפתחות של העסק!

אבל.. וזהו 'אבל' גדול מאד..

לאחר שהעסק נפתח הוא חייב לעבור לשלב המיסוד. בשלב הזה נצרכים כישורים אחרים לחלוטין מכשורי היזמות והפריצה.
בשלב המיסוד נצרכים כישורים של ניהול, כאן המשימה היא ליצור כללים ונהלים ולהקפיד שכל העסק יעבוד בסדר ובמצב מאוזן, הפוך בדיוק מתכונות היזם.

והבעיה הגדולה..

הבעיה הגדולה, אותה חוויתי על בשרי במשך תקופות ארוכות, היא שאנחנו, בעלי ובעלות עסקים בעלי אופי יוזם ויצירתי, איננו מודעים להבדל בין היזמות למיסוד. אנו ממשיכים להשתמש בתכונות היזם גם כשהעסק דורש מיסוד ובכך מאתגרים את העסק ומעמיסים עליו פרוייקטים ויזמות חדשים מדי יום.
זה הרסני ומסוכן!
אנחנו מסוגלים בידיים שלנו ממש לגרום להתנהלות בלתי תקינה, לאיבוד שליטה ועד לקריסה של העסק.

אז מה עושים עם עצמי?..

הפתרון הוא בעיקר מודעות - על כל בעל עסק לזהות בתוכו את תכונות היזמות, להשתמש בהם ביתר שאת בשלבי הקמת העסק, (וכמובן, במועדים או שלבים של פיתוח עסקי) ומצד שני, להשתמש בכישרונות הניהול בזמן שבו חשוב מיסוד העסק.
גם אם בטבעך לא התברכת בכשרון ניהול ומיסוד - עבוד על זה! פיתוח כשרונות אלו הוא מפתח קריטי להצלחת העסק בדיוק כמו תכונות היזמות והמעוף.

ואי אפשר בלי קצת פרקטיקה..

גם אם תצליחו לעשות את המעבר בצורה טובה, לשים בצד את התכונות היזמות שלכם ולהתמקד בעיקר בניהול ומיסוד העסק, עדיין הצד היזמי שלכם לא נעלם.. הוא 'יציק' ו'יקפוץ' מעת לעת, וידחוף אתכם ליזום ולפתח משהו חדש שיאתגר (או יקריס..) את המערכת..

אז מה עושים עם כל הרעיונות והיוזמות הטובים והמצויינים שעולים לכם?

כאן אני מציע לכם, חבריי היזמים, לנהל "בנק פרוייקטים". זו יכולה להיות מחברת מיוחדת, קובץ אקסל או כל מקום אחר בו תכתבו כל רעיון עסקי חדש שעולה לכם, יוזמות טובות ורעיונות מהפכניים. מדי פעם בצורה מושכלת ומחושבת, פתחו את הבנק ובחרו מתוכו רעיון אחד שניתן להריץ ולקדם בלי שיפגע בניהול השוטף של העסק ועופו איתו קדימה!

אז רבותיי! זהו את היזם שבכם, השתמשו בו בזמן המתאים ודעו להגן על העסק מפניו-מפניכם..

וכרגיל, אם המסר הזה דיבר אליכם, אתם יותר ממוזמנים לשתף אותי בתובנות שלכם.

בהצלחה,
אפרים.

ורגע, עוד משהו קטן..

אנו עומדים לקראת סיומו של חג החנוכה וקשה שלא להתייחס לחג הנפלא הזה ולשלוח סתם מייל עסקי 'יבש'..
האמת היא שתוכן המייל הזה קשור מאד לחנוכה. מי יש לנו במהלך ההיסטוריה בעלי יוזמה ופריצה כמו מתתיהו ובניו? הם החליטו שהם לא נכנעים לתכתיבי המציאות ומצליחים להאיר בה אור למרות כל החושך ששרר בה.
ובכל זאת, הבקיאים מעט בהיסטוריה היהודית יודעים שכאשר צאצאי בית חשמונאי נדרשו למסד את התוקף הגדול שלהם, הפריצה והיוזמה זה לא הלך להם בקלות.
שושלת בית חשמונאי ידעה עליות וירידות לא פשוטות וצאצאיה לא תמיד היו נאמנים לעקרונות הגדולים של אבותיהם המכבים.
אז רק נאחל לכם ולנו שנקח מהחג הזה את כוחם הגדול של המכבים ליזום ולפרוץ וגם לקח חשוב מההסטוריה מתי מגיע השלב למסד ולאזן את האור הגדול.
חנוכה שמח!

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.