לא רוצים להישאר רק עם המריבות? כדאי שתקראו..

אוקיי,

הבעיה.

שותפויות הן מורכבות. לפעמים אני אומר לאנשים ששותפות היא כמו נישואין, אתם די 'תקועים' יחד, וצריך להסתדר יחד, גם כשלא נח. רק… דבר אחד שונה: אין את המרכיב של האהבה. אז מה נשאר? המריבות ):

לכל אחד יש את הרצונות שלו - אחד יכול לדוגמא לרצות להיכנס לתקופה רגועה יותר דווקא כאשר השני עקב צורך פיננסי או רצון עז למימוש עצמי רוצה לפרוץ קדימה. מה עושים? כלומר יש בעיה אמיתית כאשר הרצונות של שני אנשים קשורים זה בזה. בקיצור שותפות היא דבר מורכב, ולצערינו רוב השותפויות נגמרות 'בפיצוץ' במקרה הרע או בצורה נעימה יותר אך בכישלון במקרה הטוב. מעט מאד שותפויות מחזיקות מעמד בטווח הארוך בצורה מוצלחת.

הרציונאל.

מתי נכון בכלל לגשת לשותפות? שימו לב, נניח שלבד תוכלו להרוויח מאה שקלים ועם שותף תרוויחו מאתיים שקלים. אין ספק שלא נכון לעשות שותפות (הרי תחזרו להרוויח מאה שקלים כמו קודם…) שותפות נכון לעשות כאשר יחד עם השותף תוכלו להרוויח יותר בצורה משמעותית. כאשר החצי שלכם יהיה יותר מהשלם שתרוויחו לבד. כמאמר המשפט החשוב "אני מעדיף להיות בעלים של 50% מחברה שמרוויחה מיליון שקלים, מ100% בעלים של חברה שמרוויחה 250,000 ש"ח". אז תנאי זה הוא הבסיס בשביל לדבר על שותפות. בלעדיו, לא כדאי אפילו לשקול את הכיוון. תנאי זה מתקיים בד"כ כאשר לצד השני יש יתרון 'אסטרטגי', למשל: הוא מביא איתו סכומי כסף להשקעה שלא תוכלו להשיג בצורה אחרת, או יש לו ניסיון או כישורים שפשוט אין לכם ולא תוכלו להשיג בשנים הקרובות, או דוגמא נוספת כאשר יש לו קשרים שלכם יקח שנים רבות לבנות.

המניע והחלופה.

טוב, נניח שעשיתם חשבון ונראה לכם נכון לגשת לשותפות, השלב הבא הוא לבחון עם עצמכם בצורה הכי כנה שאפשר, מהו המניע שלכם?

אסביר. נניח שהגעתם למסקנה שיחד עם הגורם הנוסף תוכלו להרוויח יותר, הרבה יותר. עכשיו שאלו את עצמכם האם יש חלופה אחרת שבה גם תוכלו להרוויח הרבה יותר? למשל, יתכן ותוכלו להציע לו להיות שכיר שלכם, אם צריך אז אולי בשכר גבוה, או אולי תמורת אחוזים מהרווח.

פעמים רבות המניע האמיתי לרצון לשותפות מצידכם הוא מניע ריגשי. רצון לעבוד 'ביחד' עם מישהו או רצון להרגיש שהאחריות אינה יושבת רק עליכם וכד'. כמובן שאלו רצונות הגיוניים וליגיטיים לגמרי, ועם זאת אני מציע לכם לבחון האם יש דרך אחרת שתתנו לרצונות האלו מענה. ובד"כ יש! למשל תוכלו לשלם למישהו (אפילו לאותו גורם) שישב וילבן איתכם יחד דברים חשובים בעסק או להעביר חלקים מהעסק לקבלן משנה או כאמור לעובד בכיר עם אחוזים על פי ביצוע, מה שיעביר חלק מהאחריות על כתפיהם של אנשים אחרים.

ובכל זאת, איך עושים את זה נכון? 

טוב, אם אתם עדיין כאן, ו'זיקקתם' את ההתלבטות והגעתם למסקנה שכן, שותפות היא הדרך הנכונה, להלן כמה כללים שאם תעבדו איתם תגדילו דרמטית את הסיכויים להצלחת השותפות ויותר חשוב לשמירה על החברות גם אם השותפות חלילה לא תצלח: 

  • התחילו מעיסקאות נקודתיות משותפות או מהעסקה רגילה עד שתראו איך העבודה המשותפת ביניכם והאם היא באמת מועילה כפי שציפיתם, ובעיקר האם אין בה חלילה בעיות? רק לאחר תקופה שתגדירו מראש כדאי שתגשו לשותפות עצמה.
  • חתמו על חוזה! זה נשמע בסיסי, אך לא תאמינו כמה שותפויות מתחילות ללא חוזים מסודרים. דווקא כאשר מדובר בחברים (ובשותפויות זה בד"כ המצב) סעיף זה חשוב כפליים ולא כפי שחושבים. חוזה שומר על החברות ולא להיפך.
  • בדקו שיש התאמה 'אישית' ביניכם. בעסקים קטנים המעורבות הרגשית של השותפים היא גבוהה מאד. על כן, זה לא מספיק אם בהתחלה הכל נראה וורוד ויפה, וגם אם יש התאמה מקצועית ועסקית, ואפילו הסכם מפולפל. זה לא יעשה את העבודה! יש חשיבות רבה לוודא שיש לכם 'זוגיות' טובה, כבסיס לניהול קשר בריא. שימו לב לבחון מהי רמת האמון והאמינות של המועמד לשותפות. האם השיח ביניכם פתוח לגמרי? האם הוא (ואתה) יודעים לראות גם את הצד של השני וגם כשזה פחות נח לו? האם הוא יודע לקחת אחריות כשהוא עושה טעויות או שתמיד יש לו את מי להאשים…?
  • תקבעו איך נפרדים. שותפות לא אמורה להיות עד מאה ועשרים, רוב מכריע של הסיכויים שתאלצו להיפרד. נכון לקבוע מראש איך תעשו זאת. למשל, מי יהיה הבורר ביניכם במקרה של אי הבנה, למי נשארים הזכויות במקרה כל פרידה וכו', עצם הדיון על דברים אלו בטרם תחילת השותפות מחדדת מאד את ההסכם ויוצרת שותפות עם הרגשה טובה הרבה יותר אחרי שמרגישים ש'הכל על השולחן' וגם ש'יש דרך החוצה'.
  • תקבעו תשלום לפי שעות העבודה. בד"כ השותפים מחלקים ביניהם את העבודה הניהולית בעסק (ולפעמים גם התפעולית). חשוב לקבוע מחיר לשעה שכל אחד יקבל עבור עבודתו, והרווחים שלאחר מכן יחולקו לפי האחוזים בשותפות. אחרת, יתכן ותגיעו למצב של מתח מי עובד יותר ומי פחות. דבר שקורה הרבה.

ברכות! אבל מה תוכלו לשפר? 

ואם אתם כבר בשותפות פעילה? 

דבר ראשון, אני מאחל לכם שהשותפות תאריך ימים! אם היא נכונה לכם כמובן. ובכל זאת, אם אתם כבר בשותפות פעילה, אני מעריך שעצבנתי אתכם בחלק ממה שכתבתי… אבל, כמובן שזאת לא היתה המטרה. ואם אתם מרגישים שבמקרה שלכם דברים שונים, יתכן שזה כך, אך הצעתי אליכם היא לבחון בכנות מה מתוך הדברים כאן יכולים לעזור לכם לשפר את מבנה השותפות הקיים (תמיד יש מה לשפר…), אפילו נקודה אחד שתשפרו תועיל לכם מאד במקרה שדברים לא ילכו כמתוכנן.



כרגיל, אשמח לשמוע איפה הנושא הזה פוגש אתכם,

מה לדעתכם זה אומר על השותפות שרציתם לעשות או מה זה אומר לגבי השותפות שיש לכם?

מוזמנים לשתף אותי, דיסקרטיות מובטחת :)

ואם יש לכם עצות בנושא יותר ממוזמנים לשלוח.. 

את הטובות אשתף עם כולם :)

אפרים

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.