גם מרואיינים לעבודה הם בני אדם!

שלום חברים,
הפעםאני רוצה לדבר איתכם על נושא שקרוב לליבי ברמה האנושית-ערכית והעסקית כאחד.
מי מכם לא מכיר את הסיטואציה בה אתם מחליטים לגייס עובד חדש לעסק? אתם מנסחים מודעת 'דרושים', מפרסמים, מסננים עובדים לא רלוונטיים ומזמינים את אלו הנראים לכם, קובעים ראיון עבודה, מראיינים, מתרשמים, חושבים ומחליטים..
תהליך בהחלט מוכר ואולי גם נדוש עבור רבים מאיתנו. יתכן ובשלב מסויים בחיינו הוא נהיה כמעט אוטומטי וזה אולי טוב והגיוני אבל צריך להיזהר..

כן, חברים.. יש גם צד שני.

הוא מחפש עבודה. מצבו הכלכלי לא פשוט והוא מחפש לפתוח פרק חדש בחיים. התקופה האחרונה פגעה בו, לא רק בבטחונו הכלכלי אלא גם בבטחונו העצמי.
קשה לו למכור את עצמו אבל אין לו הרבה ברירה, הוא מפרסם מודעות ומחכה לטלפון המיוחל.. כשזה מגיע הוא מתייצב, נרגש ולחוץ, בדיוק בשעה שנקבעה ומנסה להוכיח את עצמו ככל יכולתו.
לאחר ימי המתנה ארוכים הוא יקבל את שיחת הטלפון שחיכה לה בקוצר רוח. שיחה שתכריע האם מצא סוף סוף את מקומו, האם מצבו הכלכלי יתאזן ובטחונו האישי יחזור אליו, או אולי, היא תשלח אותו שוב אל מודעות הדרושים, אל ימי לחץ וחוסר שקט, אל ראיון העבודה הבא...

למה אני מספר לכם את זה?

לרובנו, בעלי ובעלות העסקים, עבר זמן לא קצר מאז שעמדנו בראיון וניסינו את מזלנו במציאת עבודה. יתכן וחלק מאיתנו לא עמדו בסיטואציה כזו מעולם.
ובכל זאת, נסו לצייר את עצמכם עומדים בסיטואציה הזו… איזה יחס הייתם מאחלים לעצמכם מצד המראיין? את מה שציירתם כעת עלינו לתת למרואיינים שלנו.
כשאנחנו באים לגייס עובדים עלינו להשקיע ולהכנס לגמרי אל ראשו של המועמד. עלינו להפוך את הראיון לכמה שיותר אנושי ונעים. אין שום סיבה בעולם, לא כלכלית וודאי לא אנושית, שיכולה להביא אותנו לפגוע או אפילו לגרום לתחושה לא נעימה מול מועמד לראיון עבודה.

ואם חשוב לכם הפן העסקי...

אנחנו בעצם מנסים בפגישה של כשעה להכיר אדם זר לחלוטין. ההיכרות צריכה להיות ברמה כזו שתאפשר לנו גם להוציא מאות אלפי שקלים בהעסקה שלו במשך מספר שנים, במידה ויתאים לתפקיד.
מכיוון שכך, חשוב לנו לקבל התרשמות אותנטית ומקסימלית כדי להכיר את העומד מולנו.
וכאן מגיע הצד השני.. כל אדם שחש אי-נוחות ולחץ לא מצליח לשקף את עצמו בצורה אותנטית. הוא עלול לשדר עודף ביטחון עצמי, בעוד שתכונה כזו לא נמצאת אצלו ביום-יום. מאידך, הוא עלול לשדר חוסר ביטחון שגם לא מאפיין את התפקוד היום-יומי שלו.
ולכן רשמו לפניכם כלל חשוב: התנהלות המרואיין במהלך הראיון אינה משקפת את התנהלותו הכללית בחיים. התנהלותו בזמן הראיון משקפת דבר אחד - את התנהלותו במהלך ראיון עבודה. זהו.

אז מה עושים? בואו נדבר תכל'ס!

על מנת לבנות ראיון עבודה טוב, אנושי ויעיל עלינו ליישם מספר כללים פשוטים:
דאגו לאוירה נעימה. פנו מראש זמן לראיון והגיעו אליו רגועים וסבלניים.פתחו את הראיון בשיח אישי ולא רשמי, נעים ומקרב.שאפו לצמצם את מספר המראיינים למינימום, לאף אחד לא נעים לעמוד מול חבר שופטים..דברו בגובה העיניים ושאלו שאלות בעדינות ובטקט בלי להתנשא, ולהוכיח את מקצועיותכם. זה לא הזמן.שקפו לעובד בתחילת הראיון מה הולך להיות בראיון ובסוף הראיון שתפו אותו (בצורה כללית) איך היה מבחינתכם ומה התרשמותכם הכללית.הקפידו לשמור על קשר נורמלי עם המועמדים גם לאחר הראיון. לא 'למרוח' אותם עם נתינת תשובה או (ח"ו!) לשכוח לחזור אליהם.שתי הנקודות האחרונות הן בגדר כלל אצבע בלבד - כדאי להמנע מביצוע סימולציות ושאלת שאלות היפותטיות. על פי רוב לא תרוויחו שום מידע על תפקודו האמיתי של העובד בשטח.

ואם אתם רוצים ללמוד לעשות את התהליך הזה בצורה מקצועית ולראיין באופן שישמור גם על נעימות ואנושיות וגם יתן תוצאה יעילה וטובה מוזמנים להשאיר לנו הודעה פה באתר ונחזור אליכם בהקדם.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.