גם לכם קשה לגייס עובדים? כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא

אחת הטעויות של מדינת ישראל…

שלום חברים,
גם אתם לא מוצאים עובדים? המייל הזה בשבילכם.
האמת שגם אם הבעיה הזו לא פקדה אתכם, אתם מוזמנים ללמוד כמה דברים בסיסיים וחשובים בתהליך גיוס עובדים.

אז אם אתם מתקשים לגייס עובדים לעסק, תדעו שאתם ממש לא לבד… עסקים רבים בימים אלו חווים קשיים משמעותיים בנושא. למה? פשוט מאוד - העובדים לא רוצים לעבוד.

קצת היסטוריה.
לפני יותר משנה, הקורונה הגיחה לחיינו, כולם הגיבו בהיסטריה, ואף מערכות המדינה הגיבו כך. תנאי השוק העיסקי השתנו בבת אחת - ומתוך בהלה, עסקים רבים הוציאו את עובדיהם לחל"ת, והמדינה? כדי להרגיע את הציבור הודיעה חגיגית, גם היא מתוך בהלה, על תקופת חל"ת ארוכה במיוחד.
התוצאה? הרי היא לפנינו.
כיום ישנם עובדים רבים שלא ממהרים לשום מקום. הם יושבים בבית ומקבלים שכר משמעותי, אז למה בדיוק שיחזרו לעבוד? האמת, בהסתכלות לטווח הקצר - אפשר להבין אותם. (בטווח הארוך, גם הם יפסידו מכך, כיוון שבזמן שהם יצאו משוק העבודה, יתר השוק התקדם, והם נשארים מאחור…).
לטעמי, היה על המדינה לפנות לעסקים ולתת להם מענק השתתפות בעלות שכר העובד, ובכך המדינה הייתה מרוויחה אנשים עובדים, ויותר חשוב מזה - שוק פעיל וייצרני, אבל זה נושא שלם למאמר אחר.

ומה קרה לשוק העובדים?
העובדים פשוט נשארו בבית ולא יצאו לעבוד. כמובן - בעלי העסקים הם ששילמו את המחיר. עסקים רבים דיווחו בשנה האחרונה על קושי אמיתי לגייס עובדים, עד כדי כך, שבעלי עסקים נאלצו לעבוד בשתי משרות בעסק של עצמם בכדי למלא את החסר. הרי שעד שבעל העסק נלחם לייצר הזמנות ורכישות למרות המשבר, הוא חייב לכל הפחות לספק את הסחורה.

לא באנו חלילה להתבכיין.
למרות שחשוב גם לתת מקום להתבכיין, במינון, במקום ובזמן הנכון :-)
טוב, את הגישה שלנו אתם כבר מכירים. בואו נחשוב איך מתגברים על האתגר שלנו, ואפילו יוצאים ממנו מחוזקים.
נקודת ההנחה שלנו היא שכל מה שנכתב למעלה נכון רק על רוב העובדים, אבל לא על כולם. חלק מהעובדים רוצים לעבוד ואכן מחפשים עבודה. אלא שבגלל שהעובדים האלו מעטים מהרגיל, התחרות עליהם גדולה הרבה יותר. במצב הזה, כללי המשחק הם פשוטים: מי שישווק הכי נכון לאותם עובדים המחפשים עבודה - ייזכה ב'זכות' להעסיק אותם.

מעצבן?
יכול להיות. אבל "זה מה יש ועם זה ננצח...".
יש בעלי עסקים שהיו רגילים שהעובדים "עומדים אצלם בתור" וכיום המצב התהפך...
נו, אז מה עושים? בואו נלמד משהו בסיסי שישנה לכם (לפחות לרובכם :-)) את הראש לגבי תהליך גיוס עובדים.

רוצים עובדים? תמכרו להם

כשניגשים לתהליך גיוס עובדים, כדאי להתייחס אליו באותה הצורה בה אנו מתייחסים לתהליכי שיווק ומכירה. כלומר: עלינו 'למכור' לעובד הפוטנציאלי מה 'התועלת' שתצא לו מעבודה אצלי.
יש לי הפתעה עבורכם - גובה המשכורת, לא רק שאינו בהכרח התועלת המרכזית עבורו, פעמים רבות היא אפילו משנית.
מחקרים מוכיחים שגובה השכר אינו הדבר המשמעותי ביותר עבור עובדים במקום העבודה!
ישנם שיקולים אחרים שבאים לפני גובה השכר, כמו למשל: קידום מקצועי, האווירה במקום העבודה, תחושת שליחות ומשמעות ועוד. בכל תפקיד, אוכלוסייה (ובסוף אצל כל אדם) יש תועלות אחרות שהן המשמעותיות ביותר עבורו - ותפקידנו הוא לאתר מה הן אותן תועלות ולשקף אותן למועמדים הפוטנציאליים.

מאיפה מתחילים?
אז קודם כל, שבו עם עצמכם וחישבו מהן התועלות שימשכו אליכם עובדים. בנוסף, כדאי מאוד להתייעץ עם עובדים קודמים, עובדים אחרים בעסק או אפילו קולגות ומתחרים שיש להם עובדים בתחום, ולשאול אותם (תהיו פתוחים לקבל כל תשובה, גם אם היא לא מה שחשבתם מראש).
ואז מה? כשתכתבו את המודעה לפרסום על גיוס העובדים - תכניסו, אפילו בכותרות, את התועלות בכדי 'לגרות' את החושים של העובדים הפוטנציאליים. נסו לרגע להיכנס לראש של העובד - אם הוא מחפש עבודה הוא כנראה יתקל במספר מודעות לגיוס עובדים - זאת שתעשה לו הכי הרבה חשק תקבל טלפון ראשון. ייתכן ואפילו תניע אותו לקום מהכיסא ולחפש עבודה בצורה אקטיבית יותר לאחר שהוא ירגיש שיש לו מה להפסיד אם הוא לא יתקבל אליה. כמובן שאם הוא עובד טוב, במהלך הראיון כדאי לנו לשקף לו מה הוא הולך לקבל אם יעבוד אצלנו.

מה הרווח הגדול?

גם בשגרה, יתכן שיש עובדים רבים שמחפשים עבודה, אך אלו הטובים, מעטים. אם נגייס נכון, 'נרוויח' את אותם עובדים טובים גם אז. אני מניח שכל מי שמעסיק עובדים יודע עד כמה עובדים טובים ומתאימים לעסק ולתפקיד הם קריטיים לתפקוד תקין, לשקט הנפשי שלנו ואף לרווחיות העסק.
זכרו - 'תמכרו' להם מדוע כדאי להם לבוא לעבוד דווקא אצלכם!.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.