גם אתם חולמים שהעסק 'יעבוד' בלעדיכם?!

אתה חולם על עסק שעובד לבד?!

"אגיע למשרד פעם ביומיים, הפלאפון יהיה כבוי כל יום עד הצהרים, הכל ייסע בלעדיי ואני אהיה משוחרר רוב הזמן לעשות מה שבא לי וכיף לי.." מה אומרים? מדבר אליכם חלום כזה? גם אתם חולמים על עסק שנוסע לבד ועובד כמו מכונה?
פעמים רבות מספרים לי בעלי עסק על החלום האישי שלהם, שהוא בעצם חלומו של כל בעל עסק, שהעסק יעבוד (כמעט) לבד והם יצליחו לשחרר את עצמם מהנוכחות היום-יומית בעסק.
אכן, זהו באמת חלום, אבל ישנה בעיה מסויימת בהגשמה שלו. בדרך כלל, תפיסת מרחק מהעסק תביא בעקבותיה בעיה של איבוד שליטה בחלקים נרחבים בעסק ואיבוד קשר עם העובדים והלקוחות.
אם נוסיף לזה את העובדה שרבים מהלקוחות מגיעים לעסק בגלל בעל העסק עצמו ורצון לקבל את איכות העבודה שלו, יציאה של בעל העסק מן העסק תגרום לפגיעה באיכות המוצר או השירות והלקוחות יצאו מאוכזבים. אם כל זה יקרה וודאי שלא על זה חלמנו..

רגע! אל תזרקו את החלום לפח!

אפשר לעשות את זה נכון!

הכלל שינחה אותנו הוא - רוצים לצאת מהשטח? כנסו אליו!

היום נתייחס להיבט אחד של הכלל הזה (שבוע הבא נתייחס להיבט השני, עקבו אחרינו..). בקרה וניהול העובדים.
על מנת להוריד את הצורך בנוכחות יום יומית שלנו בכל פרטי העסק עלינו ליצור בקרה. כשאנו רוצים לקחת צעד אחורה עם הנוכחות שלנו אנחנו צריכים לקחת צעד קדימה עם הבקרה.
מפו כמה נקודות קריטיות שמעקב עליהם יהווה מדד להצלחה או כשלון של העבודה (של כל עובד ספציפי, של צוות מסויים או של העסק כולו) בנקודות אלו יוצרים בקרה חדשה עקבית ומדוייקת שתשקף לכם בדיוק מה קורה בשטח.
כדוגמא ראשונה אספר לכם על חיים (שם בדוי) בעל עסק בתחום הצבע שנתן עבודה ברמה גבוהה ואיכותית מאד. הנוכחות שלו בשטח היתה קריטית להצלחת הפרויקטים ונתינת התוצאות האיכותיות אליהם הוא שאף להגיע.
בשלב מסויים בקש חיים להגדיל את העסק וליצור צוותי עבודה נוספים שיעבדו עצמאית בלי שהוא יצטרך להיות נוכח בכל אתר בעצמו. במהלך הליווי העסקי שעבר אצלנו היה ברור לו ולנו שאם הוא ישחרר את עובדיו (המוכשרים והמקצועיים!) ולא יהיה נוכח בשטח כלל זה 'יגמור' את העסק שלו והוא יאבד את השם והמוניטין שיצא לו.

מה עשה חיים הצבַּע?

עזרנו לו להגדיר ברמה המקצועית אלו נקודות חשוב לו לפקח עליהם ויצרנו נוהל עבודה מותאם. העובדים תודרכו לשלוח סרטון אל חיים בשלבים שונים במהלך העבודה שהוגדרו על ידו כקריטיים, כאשר ההוראה לעובדים היתה שאין להתקדם לשלב הבא ללא אישורו.
בעזרת מהלך זה, חיים שחרר את עצמו מהצורך להיות נוכח יום עבודה שלם באתר ומאידך הוא היה רגוע ובטוח שהעבודה נעשית בצורה הטובה ביותר ולשביעות רצונו. את כל זה הרוויח חיים בעזרת השקעת זמן מינימלית, בצפיה בסרטונים קצרים מספר פעמים ביום.

לעבוד מדויק במקום לעבוד קשה.

אני לא מתאפק מלתת כאן דוגמא נוספת מחדר הליווי שלנו.
והפעם נספר על דוד (גם זה כמובן שם בדוי..) יועץ משכנתאות מוכשר אותו לווינו. גם דוד, כמו חיים ועוד בעלי עסק רבים, רצה קצת חופש… עזרנו לו להגדיר מה השלבים ביעוץ עליהם הוא רוצה לבצע בקרה ולהיות בטוח שהעבודה נעשית בצורה הטובה ביותר. במקרה של דוד, תדרכנו את העובדים לשלוח טבלאות אקסל עם פרטים מהותיים ובסיסיים של כל תיק מתיקי הלקוחות. דוד היה עובר בדקות ספורות על הטבלאות ומוודא שהכל לשביעות רצונו. בנוסף הוא היה מבצע מפעם לפעם פיקוח על התקדמות התיק על מנת לוודא שהטיפול בו לא לוקח זמן מיותר.
הפעולות הללו נבחרו מכיוון שהן הוגדרו על ידי דוד כקריטיות להצלחת העסק והתפקוד. כמו אצל חיים, גם במקרה של דוד הבקרה לקחה מעט מאד זמן ונתנה לו אינדיקציה טובה ומשמעותית בנוגע לטיב העבודה וההתקדמות, אפשרה לו להכניס עובדים ולהיות נוכח פחות בעסק.
אבל, וזהו אבל גדול מאד, פעולות אלו נתנו לו בקרה ושליטה מלאה על מה שקורה בשטח. בצורה זו יכל דוד להבטיח שאיכות השירות והמוצר שלו לא ירדו ולתת ללקוחות שלו את האיכות והמקצועיות שבשבילם הגיעו מלכתחילה.
 
זוהי הנקודה הראשונה שכדאי ללמוד וליישם בדרך לחופש שלכם. בשביל לשמוע על הנקודה הבאה תצטרכו להמתין לשבוע הבא. לא נורא, גם ככה תהיו עסוקים ביישום החומר שלמדנו היום.. :)
 
כרגיל אשמח לכל תגובה או פניה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.