בעל עסק – יש לך מושג מה קורה עם הפנסיה שלך? יש לך ביטחון שיש לך כזו בכלל?

אני זוכר איך הוא ישב מולי, אחד מבעלי העסקים שבא לייעוץ, והייתי חייב לשאול אותו שאלה פשוטה: "תגיד, אתה מפריש לפנסיה כל חודש?"

והתשובה שלו הדהימה אותי: "פנסיה? זה לא משהו שמקבלים? למה אני צריך לשלם?"

זה סיפור אמיתי, אבל האמת שהוא לא היחיד שחושב ככה... מתברר שיש הרבה בעלי עסקים שחושבים שפנסיה היא פשוט דבר שמקבלים כשמגיעים לגיל פרישה, בלי להבין שזה בעצם תלוי אך ורק בהם.

לפעמים רק המילה 'פנסיה' גורמת לנו לחושך בעיניים ובלבול מוחלט. אבל זה ממש לא מסובך. פנסיה היא בעצם תוכנית חיסכון לטווח ארוך. כל חודש מפרישים סכום מסוים, וכשמגיעים לגיל פרישה (67 לגברים ו-62 עד 65 לנשים) מקבלים קצבה חודשית מהכסף שהופרש.

לא חסכנו? לא קיבלנו. חסכנו הרבה? קיבלנו הרבה. חסכנו נכון? קיבלנו הרבה יותר (נרחיב על זה עוד רגע).

אצלנו, בעלי העסקים, פנסיה חשובה שבעתייםלמה דווקא בעלי עסקים צריכים לוודא שהפנסיה מטופלת?אם אתם שכירים, המדינה דואגת שתפרישו לפנסיה על פי חוק, ומפקחת באופן הדוק על המעסיקים שיעשו את זה (כן, אנחנו מכירים את הצרה הזו מהכיוון השני..).

אבל כבעלי עסקים עצמאים, האחריות היא עלינו. נכון שהחל משנת 2017 יש חוק חובת הפקדה לעצמאיים, אבל ההפקדה המקסימלית שהחוק מחייב אותנו להפקיד מקבילה לשכיר שמרוויח 5,000 ש"ח לחודש (וגם היא נאכפת בעצלתיים). אם אנחנו רוצים לקנות יותר מלחם וחלב לעת זקנה, כדאי לנו להפקיד הרבה יותר ממה שהחוק מחייב ובהתאם להכנסותינו.

אני יודע, פנסיה נשמעת רחוקה, משהו כזה לפנסיונרים. אבל החיים מתקדמים הרבה יותר מהר ממה שחושבים (עבדכם הנאמן זכה לאחרונה לקבל את התואר סבא לנכדה מתוקה ולא דמיין שזה יבוא כזה מהר). 

בשורה התחתונה, גם אם אתם עמוסים מעל הראש בטיפול בעסק, מהר מאוד תגיעו לכך שהפנסיה תהיה רלוונטית גם עבורכם.

ככל שתתחילו מוקדם יותר – תרוויחו יותר!עוד נקודה שחשוב לזכור – אחד היתרונות המשמעותיים בפנסיה הוא שככל שמתחילים לחסוך מוקדם יותר, הרווח בריבית מצטברת גדל בצורה משמעותית. 

אז אם אתם צעירים, זה הזמן לטפל בפנסיה שלכם. ואם אתם לא צעירים, ולא טיפלתם כמו שצריך, זה עוד יותר הזמן, ויכול להיות שתצטרכו להפריש יותר כדי להיות מסודרים בפרישה.

מה חשוב לזכור?יש הרבה פרמטרים חשובים, אבל הנה 2 נקודות קריטיות שעושות את ההבדל בין פרישה עם X כסף לבין פרישה עם 2X (כן, זה ממש יכול להיות פי 2!):

  • דמי ניהול: חברות הביטוח גובות דמי ניהול על ניהול הפנסיה שלכם, ורבים לא שמים לב שהם משלמים יותר מדי. עבודה עם איש מקצוע תוכל לחסוך לכם אלפי שקלים בדמי ניהול לאורך השנים.
  • מסלול השקעה מנייתי: כאן זה הרבה יותר דרמטי. הכסף שאתם חוסכים מושקע במסלולים שונים דרך חברות הביטוח. כדי להגדיל את הפוטנציאל לצמיחה לאורך זמן, מומלץ לבדוק מעבר למסלול מנייתי, שבו הרווחים בטווח הארוך עשויים להיות גדולים יותר.


בשורה התחתונה: טפלו בפנסיה שלכם, כי אף אחד אחר לא יעשה את זה. ויפה שעה אחת קודם!

איך עושים את זה בפועל?ההמלצה שלי חד משמעית: תיעזרו באיש מקצוע שמבין בתחום. איש מקצוע יוכל לעזור לכם לבדוק כמה חסכתם עד עכשיו, לאן זה יכול להוביל אתכם, ואם אתם רוצים להגדיל את הקצבה העתידית שלכם, כמה אתם צריכים להפריש כל חודש.

הזמן לעשות את זה הוא עכשיו! הפנסיה היא העתיד שלכם. אם לא תדאגו לה היום, לא יהיה מי שידאג לה מחר. אל תחכו – טפלו בה עכשיו והבטיחו לעצמכם פרישה עם הרבה יותר ביטחון.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.